Gelukkig een nieuw jaar

Het is 2015! Onvoorstelbaar hoe snel 2014 voorbij is gegaan. Qua afvallen is het niet echt een geweldig jaar geweest (psychisch, lichamelijk en op sociaal gebied ook niet overigens) voor mij. Ik heb geen idee meer wat ik begin 2014 woog, volgens mij rond de 85 kg, maar in de zomer van vorig jaar woog ik rond de 80 kilogram. Op dit moment week ik 88 kilogram. Dat is inderdaad een ruime toename van het gewicht en ik kan zeggen dat ik er helemaal niet blij mee ben. Anderzijds mag ik ook heel erg blij zijn dat niet alle dertig kilogram (dat ik afgevallen was) weer ben aangekomen. Op zich ook positief dus ;-).

Teruggefloten

Maar toch… om te voorkomen dat ik straks weer de 90 kilogram op de weegschaal zie wordt het tijd om het weer grondig aan te pakken. Zo grondig mogelijk als kan dan, want teveel van het goede is ook niet goed. De afgelopen paar keer dat ik te fanatiek van start ging werd ik teruggefloten door mijn eigen lichaam. Tot twee keer toe door migraine en als je je bedenkt dat ik normaal gesproken eens in de vier jaar een migraine aanval heb dan is dat best veel. Dan heb ik het overigens nog niet eens over de allesoverheersende vermoeidheid die me vorig jaar weer in de greep hield. Ik stond bijna op het punt om weer contact op te nemen met het Kenniscentrum voor Chronische Vermoeidheid, waar ik jaren geleden vast klant was. Dat wil ik echt nooit meer. Niet dat ik iets te kiezen heb, maar ik kan er wel voor kiezen zo goed mogelijk mijn best te doen het te voorkomen.

Puntjes op de i

Affijn… tijd om de puntjes op de i te gaan zetten en het restant aan kilo’s af te vallen dit jaar. Twintig kilo (liever iets meer) in een jaar tijd moet te doen zijn lijkt me. Hoewel er een stemmetje in mijn hoofd “zegt”: “Dat zei je vorig jaar ook”. Dat is waar, maar dit keer heb ik er alle vertrouwen in dat het gaat lukken. Ondanks dat ik nog niet hersteld ben van de vermoeidheid en ik nog regelmatig last hem van emotie-eten, maar aangezien dat allebei nog wel even duurt ben ik niet van plan het afvallen wederom in de koelkast te zetten. Ik heb nog dezelfde problemen als vorig jaar, maar mijn instelling is wel anders. Dat scheelt!

Doelen en gegevens

Om mezelf te helpen heb ik schema’s gemaakt om precies bij te houden wat ik doe. Ik geef toe, het is ietwat dwangmatig maar als het werkt dan werkt het. Als eerste heb ik een mooi schrift gekocht en allerlei stickertjes. Die stickertjes plak ik als ik bepaalde doelen heb behaald. Zo heb ik straks, aan het einde van 2015, een mooi overzicht van mijn afvalchallenge.

In het begin van mijn logboek heb ik alle maanden van het jaar “getekend”. Het is de bedoeling dat ik in maanden stickers plak met:

  • hoeveel ik weeg
  • de doelen ik heb behaald
  • dat ik mijn stappendoel per dag heb behaald
  • dat ik heb gesport
  • dat ik elke dag minder dan 1700 kcal heb gegeten

Zo kan ik qua beweging en voeding zien wat ik per week doe en dat is als het goed is een prima motivatie.

De doelen die ik mezelf gesteld heb, die heb ik uiteraard uitgeschreven. Het lijkt wat weinig, maar ik denk dat het heel lastig zal zijn om te behalen. Neemt niet weg dat ik mijn uiterste best zal doen. Elke dag staat in het schrift, maar ik ben absoluut niet van plan om mezelf elke dag te gaan wegen hoor.

Als het goed is zie ik dan straks een mooi afvallijntje die hopelijk alleen maar in een rechte lijn naar beneden gaat. Aangezien ik ook weer krachttraining ga doen moet ik er vanuit gaan dat mijn gewicht wel schommelt. De echte weegdagen zijn:

  • de eerste van de maand
  • de tiende van de maand
  • de twintigste van de maand

Op die manier verwacht ik dus dat lijntje te gaan zien.

Ik had het al over doelen, het is best lastig om daar een beloning voor te bedenken. Waar beloon je jezelf mee wanneer je “maar” drie kilogram bent afgevallen? Daar ben ik dan ook nog niet over uit. En waar beloon je jezelf mee wanneer je een hele week je eetdagboek bijhoudt? Vergis je niet, dat is heel veel werk en niet super interessant :-/. De eerste week weet ik het dus nog steeds niet, maar in de derde week ga ik contact opnemen met de afval “expert” van de sportschool. Overigens heeft zij een geweldig boek geschreven (daarover later meer), die ik voor de tweede (en derde !) keer aan het lezen ben. Huh? Ik lees hem in de sportschool én ik lees het nogmaals thuis. Overdreven? Misschien wel, maar informatie opslaan is niet mijn sterkste punt als het in geschrift aangegeven wordt. Maar goed, in dat boek van haar staat een “contract” om er de komende zes weken helemaal voor te gaan wat betreft afvallen en dat contract heb ik getekend.

Aan de bak

De komende zes weken ga ik dus serieus aan de bak. Ik start met twee maal per week krachttraining. 1 dag gecombineerd met cardiotraining in de sportschool, de andere dag met hardlopen met mijn dochter. We hebben het plan opgevat om de Marikenloop te gaan doen in mei. 5 km hardlopen. Detail: mijn dochter is tegen die tijd acht jaar oud! Later zal ik er meer over schrijven.

Dat was het even voor vandaag. De strakke planning roept, hoewel ik er al ruim twintig minuten overheen ga, dus strak….. Tot de volgende keer.

Bron foto: Flickr – Victoria Pickering

Related posts

Leave a Comment