Buiten sporten

De afgelopen dagen heeft het zo hier een daar wat geregend, maar hier in Arnhem viel het allemaal nog wel behoorlijk mee. Gisteravond een kleine bui gehad en rond de midden twee behoorlijke stortbuien, maar voor de rest was het prima te doen hier. Uitstekend weer dus om buiten te sporten. Terwijl ik dit berichtje aan het tikken ben zie ik vanuit mijn ooghoek in Garmin Connect Stats staan dat ik al vijf dagen achter elkaar gesport heb en dat het niet noodzakelijk is om vandaag weer te gaan. Hè jammer! 😉

Donderdag was een dag met veel lichaamsbeweging. Overdag ben ik met mijn twee kleintjes naar het Nederlands Openluchtmuseum geweest (hier in Arnhem), maar de benen kriebelden die avond dusdanig en het weer was zo voortreffelijk dat er geen enkel excuus was om niet te gaan hardlopen. Over twintig dagen is hier weer een hardloopwedstrijd in de stad en omdat ik even weer het bruggengevoel wilde krijgen heb ik een groot deel van de Bridge to bridge gelopen. Op het moment dat ik de John Frost brug opliep besefte ik me dat het koopavond was en dat de terrasjes hoogst waarschijnlijk allemaal vol zouden zitten en terwijl ik de markt op liep besefte ik me dat ik ook geen rekening had gehouden met het feit dat het de volgende dag marktdag zou zijn. Al met al een run met allerlei opstakels en overwinningen zal ik maar zeggen. Ondanks dat ik al een heel stuk dunner ben dan jaren terug vind ik het nog altijd onprettig om langs grote menigten te rennen en om heel eerlijk te zijn zet ik er dan meestal nog een tandje bij om er zo snel mogelijk voorbij te zijn ;-). Zal het ooit wennen?

Vrijdag was een beetje een verveeldagje tot achter in de middag. De kinderen waren erg moe van de week ervoor en het was dusdanig warm dat ik weinig zin had om weer een hele dag op pad te zijn. Daarom besloot ik ‘s morgens om het zwembadje schoon te maken en opnieuw te vullen met lauw water. De oudste nodigde haar vriendje uit en de jongste deed ook mee met het zwembad feestje. Helaas werd die al snel verstoord door een vervelende wesp, maar toen manlief thuiskwam delfde die het onderspit (de wesp hè!) en werd het toch nog weer leuk. Mijn benen begonnen echter weer te kriebelen en ik kreeg een beetje genoeg van het niets doen. In het uur ervoor had ik twee nieuwe trainingsschema’s gemaakt en ik had daardoor zin gekregen om er eentje uit te proberen. Aangezien ik een schema heb gemaakt voor de maandag en de donderdag besloot ik voor die laatste te gaan. Een goede, maar ook een zware keuze bleek al snel. De kinderen begonnen overigens genoeg te krijgen van het zwembad en besloten een filmpje te gaan kijken. Ik zou wel gek zijn geweest als ik daar nee tegen had gezegd, want het was dé manier om de tuin voor mezelf te krijgen. Uiteindelijk heb ik 75 minuten lang mezelf heerlijk uit kunnen leven met dumbbells en een springtouw! Binnenkort volgt er een blog over deze app.

Eigenlijk stond het in de planning om op zaterdagmiddag te gaan wielrennen. We wilden op de fiets naar Nijmegen, daar wat drinken en vervolgens weer terug naar huis, maar omdat we al vroeg op de dag besloten die avond bij vrienden op visite te gaan leek me dat niet een heel goed plan. Dat ik nu weer wat meer energie heb dan de afgelopen maanden wil nog niet zeggen dat ik dat moet gaan uitbuiten, een terugslag ligt immers altijd op de loer in mijn geval.

Onze vrienden wonen niet in dezelfde stad, maar in een dorpje verderop. Op de heenweg was het nog licht en het weer voortreffelijk dus we namen dan ook een omweg via het natuur gebied Meinerswijk. Het is daar sowieso erg mooi, maar met een langzaam rood kleurende zon is het helemaal een feestje om er te fietsen. Het was zó gezellig dat het inmiddels al zondag was geworden toen we terug fietsten. Het gebeurt niet vaak dat wij om half twee ‘s nachts nog op de fiets zitten en hoewel ik niet genoeg zag was het toch wel lekker. Op sommige dagen mis ik mijn auto wel, maar op dagen als deze ben ik maar wat blij dat ik met de fiets moét.

Voor de zondag had ik eigenlijk een relaxed dagje gepland waarin alleen maar hardlopen op het program stond. Ik was met een Bullet journal (daarover later meer) bezig en ik wilde dat af maken. Na een heerlijke vijf kilometer te hebben gelopen door Stadsblokken dacht ik dat ik wel wat rust had verdiend. Manlief dacht daar echter anders over en haalde me over om mee te gaan met hem. Hij hardlopen, ik fietsen. Tijdens het hardlopen was het heel erg warm, de zon scheen volop en ik was een redelijk zware inspanning aan het leveren. Het was dus naïef om te denken dat ik het op de fiets net zo warm zou hebben. Dat zweet enorm afkoelt als je stopt met intensief sporten weet ik dus verving ik mijn hardlooprokje voor een korte broek en mijn shirt voor een ander shirt. Wat ik niet wisselde was mijn sportbh en mijn onderbroek en dát was niet zo slim. Want niet alleen zaten beide items vol met vocht door zweet, maar de temperatuur was ook nog eens gedaald waardoor ik het vrijwel de hele weg ijskoud heb gehad. Geloof me dan duurt anderhalf uur heel erg lang! In die anderhalve uur heb ik wel weer prachtige dingen gezien en er wat dat betreft volop van genoten. De douche erna was uiteraard heerlijk en we sloten de dag af met een goede maaltijd.

Voor de maandag staat er altijd krachttraining gepland. Hoewel ik merk dat ik er altijd een behoorlijke hersteltijd voor nodig heb kan ik het toch niet opgeven, ik vind het heerlijk om met dumbbells en barbells aan de slag te gaan, hoewel ik dat laatste niet in huis heb. Het weer was dan misschien ietsje minder dan de dagen ervoor toch zag ik geen enkele reden waarom ik de achtertuin zou verruilen voor de sportschool. Wat is er nu leuker dan de wolken voorbij te zien drijven terwijl je aan het “bankdrukken” bent. De bank werd weliswaar vervangen door een yogamatje, maar voor de rest is er weinig verschil. Enig nadeel is dat ik op de sportschool een barbell kan gebruiken of in ieder geval het goede gewicht dumbbells, thuis is er wat dat betreft weinig keuze. Het voordeel daar weer van is dat ik ook niet te veel gewicht pak waardoor de spierpijn aanzienlijk minder is de dagen erna. Elk nadeel heeft dus zijn voordeel! Als cardiotraining gooi ik er een paar keer een paar minuten touwtje springen doorheen, maar dat wilde op de een of andere manier niet lukken gisteren. Het lijkt wel of ik het springtouw destijds toch net een paar centimeter te kort heb gemaakt, ik blijf steeds met mijn voeten erachter haken en hoger springen lukt me niet. Binnenkort maar eens wat serieuzer naar kijken denk ik. Naast de krachttraining heb ik ook alle oefeningen van mijn challenge apps gedaan, later daarover ook meer. Al met al wederom een lange training van 75 minuten. En dat terwijl ik eigenlijk niet veel zin had om ook maar iets te doen. Die dagen zijn vaak het best, maar tegelijkertijd het moeilijkst om te beginnen ondanks die wetenschap ;-).

Of ik vandaag iets ga doen weet ik niet. De weegschaal is de laatste tijd mijn grootste vijand en ik weet niet wat ik ermee aan moet. Ja, ik eet wat meer dan normaal gesproken (vooral gisteren had ik meerdere vreetkicks door het trainen), maar echt overdreven is het niet en als je kijkt wat ik daarnaast aan beweging doe…. In de afgelopen weken ben ik bijna vier kilogram aangekomen. Het ziet ernaar uit dat ik niet de dans ontspring wat betreft aankomen door medicatie. Het enige dat ik kan doen op dit moment is: goed op mijn voeding letten, het bijhouden en ervan leren en zorgen dat ik niet nog meer ga aankomen, want het is gewoon zonde.

Gewicht 1/1/15 – 25/8/15

 

Related posts

Leave a Comment