Hoe begin je met afvallen

Dat is een vraag die ik vorige week kreeg. Het is een heel erg goede vraag moet ik zeggen, maar ik weet het goede antwoord niet. ‘Gewoon beginnen’, zou ik bijna willen zeggen, maar dan maak ik me er wel heel gemakkelijk vanaf en zou deze blogpost snel klaar zijn. Hoewel er geen woord van gelogen is, is het in de praktijk zo lastig toepasbaar. Maar om wat concreter te zijn: begin met bewegen!

Op een gegeven moment is het gewoon klaar met dik zijn. Althans zo was het bij mij. Ik wilde niet meer gevangen zitten in een lichaam dat niet voelde als de mijne. Door mijn laatste zwangerschap was ik alle afgevallen kilo’s weer rijker en voelde ik me nog ellendiger.

De eerste weken zijn het zwaarst

Om zwanger te worden van mijn zoon, of beter gezegd: om de kans op een spontane zwangerschap te vergroten, ben ik dertig kilogram afgevallen. Daar heb ik achteraf gezien niet eens zo heel lang over gedaan, maar destijds leek het een eeuwigheid. In werkelijkheid was het maar negen maanden, maar daarvan heb ik meerdere keren lange tijd stilgestaan en vroeg ik me af hoe het me in vredesnaam moest gaan lukken, ooit.

Die eerste dagen, weken, nee maanden zijn vreselijk!

Ik ga het niet mooier maken dan het is. Die eerste periode lijkt het wel of je het helemaal nergens voor doet. De kilo’s blijven zitten waar ze zitten, je kleding zit nog altijd even strak en je humeur wordt steeds slechter omdat je er zoveel voor moet laten en er niets voor terug krijgt. Nu geef ik toe dat maanden misschien wat overdreven is, maar zelfs wanneer je de eerste weken ‘overleeft’ blijft het moeilijk om jezelf continu te motiveren. Zélfs wanneer het afvallen geweldig gaat. Ik geloof echt niet dat er mensen zijn die daar nooit last van hebben.

Afijn, dan is er de dag dat je er helemaal klaar mee bent en wilt beginnen aan iets dat je slanker maakt. Maar wat is dat iets dan? Mijn geheim? Beweging! 

Challenges

Je kunt het beste klein/rustig starten. Wat ik persoonlijk een mooi begin vind is een paar 30 dagen challenges apps op je telefoon te zetten en beginnen met oefeningen doen. Mijn favorieten zijn: buikspieren, push-ups, armen, benen, squats. Tegenwoordig heb ik alles in één app staan en kan ik het rijtje gewoon af. Maar ook ik heb moeite met ze te doen. Geloof me ;-). Dit is een vorm van krachttraining die je per dag niet veel tijd kost, maar die je toch even van de bank halen. Mits je ze trouw doet! 😉 Mocht je nou geen smartphone hebben of geen goede apps kunnen vinden dan kun je altijd nog even op >>>deze<<< website kijken .

Wandelen – activitytracker 

Het is wel jammer dat we de winter weer tegemoet gaan, want de lente is de mooiste periode om te starten met bewegen, maar laat dat nu niet als excuus gelden, want mijn tweede tip is wandelen en dat kun je altijd doen. Zelfs in de regen en de kou. Brrrr.

Als je er geld voor hebt investeer dan in een activitytracker (binnenkort volgt een recensie van de Polar Loop 2, maar dit kan elke willekeurige activitytracker zijn die bij je past, ikzelf heb de Polar en de Garmin Vivofit) en laat je verassen door je eigen wil om steeds meer te gaan doen. Wat ik graag gebruik om mijn sport bij te houden is Strava. Dat komt omdat Strava geweldig is voor wielrennen/fietsen en hardlopen. Voor wandelen is hij minder handig en kun je wat mij betreft beter Runkeeper gebruiken, maar wil je ook gaan fietsen gebruik dan Strava en zet hardlopen handmatig om in wandelen.

Fietsen

Ik noemde het al: fietsen. Heerlijk! En echt een Nederlandse sport wat mij betreft. Ik kan me bijna niet voorstellen dat je heen fiets hebt, maar mocht je die ene uitzondering zijn dan zijn er genoeg te koop op marktplaats. Voor 25 euro heb je er al eentje en de enige voorwaarde is dat hij het doet ;-).

 Je hebt echt geen racefiets nodig om af te vallen. Het enige dat je nodig hebt is de wil om te veranderen. En een werkende fiets dus.

Ga op pad. Geniet van wat je om je heen ziet. Je hoeft niet hard, je hoeft niet honderden kilometers te maken (mag wel, maar zou ik rustig opbouwen) en je hoeft niet lang. Maar start! Start zo snel mogelijk en houdt er rekening mee dat fietsen verslavend is. O en vergeet Strava niet aan te zetten.

Groepslessen

Ga naar de (dichtstbijzijnde) sportschool, neem een proefles en ga een groepsles volgen. Laat je niet afschrikken door slanke, fitte mensen. Uiterlijk zegt ten eerste niet alles en daarbij waren zij die eerste les waarschijnlijk ook niet fit. Misschien nog steeds niet en kunnen ze gewoon goed faken ;-). Doe dat zelf ook. Voel je groot, voel je krachtig! Fake it baby!!!

Maak van de nood een deugd

Geen zin in wandelen, challenges of groepslessen en heb je een chronisch rommelprobleem? In huis bedoel ik dan, niet je hoofd hoewel het daar ook tegen helpt: ga schoonmaken. Ga opruimen! Doe jezelf een lol en maak van de nood een deugd.

Ga nou niet meteen je hele huis overhoop halen, maar begin per kamer. Ga van boven naar beneden (ikzelf doe eigenlijk altijd het tegenovergestelde en dat is niet handig, geloof me) en werk elke kamer af. Gooi weg wat niet meer nodig is, ruim op en maak schoon. En herhaal dat gewoon elke week (niet steeds dingen weggooien, want dan heb je straks geen spullen meer, maar schoonmaken dus wel). Helpt het echt om af te vallen? Tja, zeker weten doe ik het niet, maar míjn activitytracker liegt er aan het eind van de dag niet om en heb ik vaak 200-300% van mijn dagdoel behaald en dat houdt dus ook in dat ik calorieën heb verbrand. En dát is de bedoeling!

Dit zijn de eerste tips die ik je kan geven. Ik kom er later nog eens op terug, maar hiermee kun je al een beetje op weg. Over voeding heb ik expres nog niet gehad, want dat maakt ten eerste de blog nog langer en daarbij vind ik dat je niet meteen alles tegelijkertijd moet wijzigen. Dat werkt verwarrend. Ga nu dus ook niet meteen al het lekkere eten laten staan, maar laat af en toe eens iets suikerrijks weg. Sla gewoon eens iets af dat je wordt aangeboden. Laat eens dat koekje liggen dat naast je koffiekopje ligt. Gewoon uit eigenwijsheid.

Bronnen foto’s:

  1. Challenges: 30dayfitnesschallenges.com
  2. Fiets: Shirley de Jong
  3. Quote (uitsnede uit origineel): Charm2010

Related posts

Leave a Comment