Boekrecensie – Als je mij vindt – Emily Murdoch

Als je mij vindt Boek omslag Als je mij vindt
Emily Murdoch
Fictie – Young Adult
van Goor

De vijftienjarige Carey woont met haar zusje Jenessa en haar drugsverslaafde moeder in een caravan in het bos. Daar verstoppen ze zich al jaren voor de buitenwereld. Als hun moeder verdwijnt, gaan de meisjes bij hun vader wonen. Carey kent hem niet meer en vertrouwt hem niet. Ze mist hun oude leven en weet zich geen houding te geven in de “normale” wereld.

Er zijn van die boeken die het meer dan waard zijn om je nachtrust voor op te geven. Zelfs als je weet dat je daar de dag erna voor gestraft zult worden, omdat er dan twee kinderen naast je bed staan die eisen dat je om zeven uur ’s morgens opstaat. Als je mij vindt is één van die boeken die je niet weg kunt leggen wanneer je weet dat je nog maar een paar hoofdstukken te gaan hebt. Dit boek is zo goed geschreven dat als het kon ik het méér dan vijf sterren gaf.

Op Goodreads zit ik bij een aantal boekenclubs en één daarvan is de Young Adult en Chicklit leesclub, daar ook wel bekent als: YA & Chicklit NL. Om de zoveel tijd houden we daar een readalong. Deze maand startte die op 1 januari en eindigt die de 15e. In de dagen daartussen lezen we in etappes het hele boek. Tussen de bedrijven door discussiëren we over het boek en bedenken we hoe de verhaallijn zich zal ontwikkelen en hoe het verhaal uiteindelijk eindigt.

Gezien de flaptekst had ik zelf absoluut nooit voor dit boek gekozen. Wéér zo’n zielig verhaal, dacht ik toen het las, maar aangezien ik voor mezelf de regel heb dat ik ook eens iets moet proberen dat niet helemaal mijn smaak is heb ik het e-book toch geopend. Had ik dit niet gedaan, dan had ik dit prachtige juweeltje gemist. En dit prachtige juweeltje is een aanrader voor iedereen die houdt van feelgood boeken. Geen feelgood boeken als in de zin van: we gaan even heerlijk weglachen bij dit boek en het is alleen maar lol. Nee, een feelgood boek dat ervoor zorgt dat je steeds maar verder wilt lezen, geen woord van het boek wilt missen, geen minuut van je dag wilt verspillen aan iets anders dan aan het verhaal van de vijftienjarige Carey en haar kleine zusje Jenessa.

Dit boek wil je lezen om erachter te komen dat er dan wel heel veel ellende in de wereld is, maar dat er ook altijd een lichtpuntje glooit achter de horizon en dat sommige verhalen wél goed aflopen, ondanks dat het allemaal verzonnen is. Dit boek grijpt je namelijk zo aan dat het lijkt alsof het waargebeurd is. Als lezer wordt je één met de personages en ga je van allen houden. Wanneer ze zich ellendig voelen moet je met ze meehuilen, wanneer ze blij en uitgelaten zijn doe je met ze mee en wanneer ze grote stappen durven nemen ben je gepast trots op ze!

Dit is zo’n boek waar je voor wakker blijft. Dit is zo’n boek dat je midden in de nacht uitleest, terwijl je je man zei dat je nog maar een paar pagina’s hoefde (in dat hoofdstuk) en waarvan je stiekem wist dat je nog wel langer zou doorlezen. Dit is zo’n boek dat je uitleest tegen alle “regels” en planningen van de boekenclub in. Dit is zo’n boek die niet alleen onder je huid kruipt, maar zich in elke vezel in je lichaam perst en niet van plan is je los te laten tot je het uitgelezen hebt. Dit is zo’n boek dat zelfs daarna nog in je blijft hangen, waar je steeds weer opnieuw aan moet denken en dat je keer op keer een goed gevoel geeft door eraan te denken. Dit is zo’n boek dat je gelezen móét hebben. Het staat in mijn top3 van mooiste boeken ooit. Wat een woordartieste is Emily Murdoch!!! Ik ben er stil van.

‘Ik laat haar los, mijn hand is als een boomblad dat valt. Het doet te veel pijn om haar vast te houden. Waarom doet het dan zo’n pijn om los te laten?’

Verkrijgbaar: onder andere te bestellen via Bol.com